Ariane van Vliet, (Den Haag, °1971) studeerde af in 1993 aan Studio Herman Teirlinck, nu Koninklijk Conservatorium Antwerpen-Acteren. Ze is een zeer getalenteerde en veelzijdige actrice die zowel zwaar dramatische als komische rollen aankan. 

Meteen na haar opleiding werd ze gevraagd om bij KNS (Koninklijke Nederlandse Schouwburg van Antwerpen, nu Het Toneelhuis) vast in dienst te komen als nieuw jong bloed. Ze werd vrij snel opgepikt door Luk Perceval (Blauwe Maandag Compagnie) om één van de hoofdrollen te spelen in Ten Oorlog, een marathon van elf uur theater van de koningsdrama's van Shakespeare: Richard IIHendrik IVHendrik VHendrik VIIEdward II en Richard III

Vervolgens bleef ze tien jaar vast bij Het Toneelhuis in dienst en speelde ze hoofdrollen in bijna alle stukken van Luk Perceval zoals in Oom Vanja (Sonja), Franciska (Franciska), Andromak (Hermione) waarmee ze op het Festival van Avignon stonden, Macbeth (Macduff). Verder werkte ze ook met gastregisseurs zoals Titus Muizelaar, Jasper Brandis en Gerard Jan Reijnders in wiens regie ze speelde in Mama Medea. Toen Guy Cassiers Het Toneelhuis overnam bleef ze daar actief en speelde ze grote rollen in zijn stukken, waaronder Onegin (Tatiana), Mefisto Forever (geselecteerd voor het Festival van Avignon), Atropa (Helena van Troje) en Een geschiedenis van de wereld in 12 en een half hoofdstuk.

Na tien jaar bij Het Toneelhuis ging ze verder als freelance actrice en speelde ze bij veel verschillende gezelschappen, zoals LAZARUS (Karamazow en Stukken Van mensen), Compagnie Cecilia (The Broken Circle Breakdown), Malperthuis (Beginners), NTGent (Rijgen van Sara Moeremans), hetpaleis (De slag bij DoborAlexej, geselecteerd door het TheaterFestival, Apocalyps wauw en de opera Zwanemans gebaseerd op Wagners opera Lohrangrin), Zuidpool (Phaedrade rol van de voedster) en geregeld bij Het Toneelhuis, o.a. in twee regies van Bart Meuleman, Zomeravond half elf (de rol van Maria) en Hedda Gabler (als Hedda Gabler). Ook speelde ze mee met ITA in Vergeef ons in een regie van Guy Cassiers

Ariane speelde mee in Vlaamse televisiereeksen, zoals Professor TCode 37AlbatrosCallboys, Witse en ze was te zien in de Nederlandse serie DNA. Ze speelde mee in de internationale reeks Baptiste en ook mee in de film De Patrick van Tim Mielants.

Ze schrijft en regisseert haar eigen voorstellingen. Zo maakte ze bij hetpaleis twee kindervoorstellingen samen met Alice Reijs: Ans en Wilma en Ans en Wilma Gestrand. Ze schreven, speelden en regisseerden ze samen. Later volgde Concertantes van Ans en Wilma. Voor de rol van Wilma werd ze genomineerd voor de publieksprijs van beste actrice bij hetpaleis. Uitgeverij De Eenhoorn pikte Ans en Wilma op en het kinderboek Ans en Wilma Verdwaald verscheen. Niet veel later schreef ze een volgend kinderboek en werd Fien en Pip, de Allerleukste dauitgegeven bij De Eenhoorn. Ans en Wilma Verdwaald kende een lange toernee door Vlaanderen.

Ariane spreekt veel stemmen in voor reclame, filmproducties en hoorspelen, zoals het hoorspel Draculavan (Het Geluidshuis), waarin ze de rol van Van Helsing speelt. Ze houdt zich ook bezig met muziek en trad op als zangeres met Daddy's Darlings, een jazzband en zong backings bij De Post, de band van Koen De Graeve.   

Ariane maakt deel uit van cast van Misdaad en Straf (LAZARUS). Première in mei 2022, in het seizoen 2022-2023 opnieuw te zien in Mechelen en op reis.

Producties van Ariane van Vliet